/ Nyheder / “Der er meget, vi skal have styr på”

“Der er meget, vi skal have styr på”

Hos Dansk Administrationscenter i Aarhus blev arbejdet med at implementere den nye lejelov skudt i gang, samme dag som loven blev vedtaget. Blandt andet skal 600 skabeloner gennemgås og – måske – opdateres.

Af

Hos Dansk Administrationscenter i Aarhus blev arbejdet med at implementere den nye lejelov skudt i gang, samme dag som loven blev vedtaget. Blandt andet skal 600 skabeloner gennemgås og – måske – opdateres. Foto: Claus Bonnerup.

Fire måneder. I mange tilfælde vil det være lang tid, men når det er den tidsperiode, der er givet til at nå i mål med en stor implementeringsopgave, er der travlt. Sådan er det for ejendomsbranchen, der med høj hastighed skal være klar til, at den nyligt sammenskrevne lejelov træder i kraft til sommer.

Hos Dansk Administrationscenter i Aarhus er arbejdet også i gang, for det er en omfattende opgave, der skal løses. Selvom indholdet i loven grundlæggende er det samme, trækker sammenskrivningen et tungt, administrativt spor med sig: 

”Der er meget, vi skal have styr på, for det er et kæmpe arbejde, vi står over for. Det er jo alt fra, hvad der kan stå i paragraf 11 i lejekontrakterne, til standardbreve. Vi er nødt til at gennemgå det hele og sikre, at vi også efter ikrafttrædelsen har de rette henvisninger,” fortæller ejendomsadministrator Jeanne H. Roskvist og fortsætter: 

”Vi har omkring 600 skabeloner, jeg skal forholde mig til. Det er ikke sikkert, at vi har brug for at ændre noget i dem alle, men jeg skal tjekke, at der ikke er noget, der skulle have været rettet til, og vi så står med ugyldige aftaler senere.”

Typeformularens forsinkelse

Jeanne H. Roskvist finder det samtidig utroligt, at der flere måneder efter vedtagelsen fortsat ikke er en typeformular – særligt når vinduet for implementering er så småt.

”Det kommer jo ikke bag på nogen, at sammenskrivningen kræver en ny typeformular. Men så længe vi venter, så er det en opgave, der kan vokse sig større – og samtidig kan vi ikke få det planlagt, før vi får en status på typeformularen,” siger hun.

Det er endnu ikke offentliggjort, hvornår en opdateret 10. udgave vil være klar. Indtil da er meldingen fra ministeriet til EjendomDanmark, at det forventes, at der kommer en overgangsperiode, hvor det fortsat vil være muligt at anvende typeformular A, 9. udgave.

Mange spørgsmål

At hele personalet skal med, er nemlig også et væsentligt aspekt. For opgaven med implementering rækker også ud over standarddokumenter og hjemmesideopdateringer:

”For medarbejderne bliver det også en stor omgang at komme igennem, fordi vi alle skal lære en ny lov at kende. Der bliver stillet mange spørgsmål: Hvilke regler skal jeg bruge? Risikerer jeg, at noget bliver ugyldigt, hvis jeg bruger de nye paragrafhenvisninger? Det giver selvfølgelig lidt tumult, men vi skal nok komme sikkert i mål,” siger Jeanne H. Roskvist.

”Vores administratorer er meget dygtige og opsøgende, så selvom vi også skal have opdateret interne arbejdsgange, skal det hele nok lande rigtigt.”

Værktøjer letter byrden

Lige nu – mens arbejdet pågår – er der mest af alt en følelse af travlhed, men der er også en forhåbning om, at sammen­skrivningen på den meget lange bane vil hjælpe:

”For de nye, der kommer ind i branchen, vil det måske med tiden blive lettere. Men vi vil få mange år, hvor der i gamle kontrakter og lignende vil være henvisninger til den gamle lejelov, og derfor vil der gå lang tid, før den nye lejelov er implementeret hele vejen rundt,” siger Jeanne H. Roskvist.

Derfor er hun også taknemmelig for, at der kommer værktøjer ind udefra, der er med til at lette processen:

”Vi har heldigvis fået paragrafnøgler, som er en stor hjælp i arbejdet med at få det hele rettet til, fordi det så er nemt at slå op. Unik har også meldt ud, at de kommer med et søgeværktøj, som også vil være hjælpsomt. Arbejdet for os er dog begyndt, for vi kan ikke vente og håbe på, at de dækker alt – vi skal selv ud over stepperne,” siger Jeanne H. Roskvist.

Det sker